Умерени модернизам као трећи пут у стваралаштву Алфреда Казеле

  • Маша Спаић Истраживач-приправник, докторанд Kатедра за музикологију, Факултет музичке уметности, Универзитет уметности у Београду
Кључне речи: Алфредо Казела, неокласицизам, умерени модернизам, инструментална музика

Сажетак

Деловање уметника везано je за друштво, политику и идеологију који јесу битни аспекти контекста у коме уметничко дело настаје. Вишеслојност односа уметности/музике и друштва/политике нарочито је могуће сагледати при разматрању неокласицизма, који је деценијама након Другог светског рата у литератури одређиван као стилски правац који је био у служби владајућих (тоталитарних) режима. Последично, аутори неокласичних дела критиковани су због повратка традицији и реду, а њихове композиције због редукције изражајних средстава. Међу њима, издваја се име италијанског композитора Алфреда Казеле, чије је стваралаштво оспоравано због наводног сагласја са естетским захтевима фашистичког режима. Полазећи од теорије да је неокласицизам стилски правац који припада модернизму, у раду ћу размотрити трећи стваралачки период Алфреда Казеле у контексту умереног модернизма, као трећи пут између захтева које је режим наметао и модернистичког израза који је био присутан у музичком језику у ранијим етапама његовог стваралаштва.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Маша Спаић је студент докторских студија музикологије на Факултету музичке уметности у Београду, где је завршила основне академске студије (2015) и мастер академске студије, одбранивши мастер рад на тему: Казелин трећи пут – Алфредо Казела: однос према модернизму и фашистичком режиму под менторством ред. проф. др Весне Микић. Запослена је као истраживач-приправник на Катедри за музикологију Факултета музичке уметности у Београду. На првој години докторских студија учествовала је у програму размене студената ЕРАСМУС +, те је други семестар студија завршила на Литванској Академији за Музику и Театар у Вилњусу. Током студија излагала је радове на студентским округлим столовима и на домаћим и интернационалним музиколошким конференцијама. Њена истраживања усмерена су на проблем односа музике и политике у савременој музици и музици 20. века.

Објављено
2020-07-19