УЛОГА МУЗИКЕ НА ЈУГОСЛОВЕНСКОЈ РАЧУНАРСКОЈ ДЕМОСЦЕНИ
Сажетак
Овај текст је заснован на рецентним написима о демосцени објављиваниим у европским земљама, са циљем да се сагледају демои настали у Југославији крајем осамдесетих и почетком деведесетих година, прилагођавањем приступа из сродних публикација које посматрају радове на демосцени као врсту дигиталне уметности, а коју стварају заједнице група или појединаца посвећених напредном програмирању. Иако су хакери и њихови радови који су у овом тексту анализирани, били чланови група фокусираних примарно на програмирање графике, музика је у већини њихових демоа била компонована са посебном пажњом. Још један доказ да су хакери на југословенској демосцени музици пристуали веома озбиљно били су тзв. музички дискови, тј. посебно направљене компилације музике из демоа које нарочито истичу звучне могућности одређеног хардвера. Овај тескт је посвећен сцени за рачунар Commodore 64 будући да је овај сегмент југословенске демосцене био најраспрострањенији. Централни део рада је посвећен анализи музике из колективних демо радова, као и музичких дискова засвнованих на делима једног аутора. Посебна пажња је посвећена магазинима на диску које су објављивале истакнуте хакерске групе, те чланцима који откривају детаље у вези са техникама прављења демоа, нарочито оним које су у вези са музиком.
Сва права задржана (c) 2023 Интернационални часопис за музику Нови звук
Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.