МЕЛОДИЈСКИ МОДЕЛИ И МОДЕЛИРАЊЕ – ФУНДАМЕНТАЛНИ СИСТЕМ СТИЦАЊА ЗНАЊА О МУЗИЦИ

  • Гордана Каран Универзитет уметности у Београду, Факултет музичке уметности, Катедра за солфеђо и музичку педагогију
##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.5937/newso22059011K
Кључне речи: систем, нотни запис, разумевање музичке садржине,, модел - моделирање, асоцијација, аутоматизам

Сажетак

У циљу суштинског схватања појмова, појава, законитости и смисла у музици, пресудних за извођење и формирање интерпретације музичког дела, при читању нотног текста круцијално је применити методски утемељен систем који ефикасно поставља основу разумевања музичке садржине и доприноси развоју, надоградњи музичких способности и музикалности у најширем контексту. При музичко-педагошком процесу, у оквиру скупа музичких дисциплина (хармонија, контрапункт, музички облици, познавање музичких стилова...), од прeсудног су значаја мeтодe и системи рада којима сe читање нотног записа и разумевање музичке садржине гeнeришу и профилишу. Систем модели и моделирање је вид рада на перцепцији и рецепцији музичког дела сачињен од музичког модела и процеса рада са тим моделом – моделирања. Сложеност система се огледа у два поделемента моделирања: у изградњи асоцијативних способности присећањем на звук модела и стеченој аутоматској реакцији на звук. До сада је рад на моделима и моделирању третиран као музичко-педагошки приступ. У овој студији се детерминише као систем који има своју апликативност у процесу читања и тумачења музичког записа, а да, при том, није условљен музичким стилом или тоналним основама музике.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Др Гордана Каран, продекан за науку Факултета Музичке уметности, редовни професор за ужу теоријско-уметничку област Солфеђа и Методике наставе солфеђа.

Редовни професор Факултета музичке уметности у Београду др Гордана Каран (1956) бави се музичком педагогијом од 1979. године. Деловала је као професор ниже и средње музичке школе Јосип Славенски у Београду, а од 1995. године на Факултету музичке уметности предајe Солфеђо, Методику наставе солфеђа, Методичке основе вокално-инструменталне наставе и Тембровску одређеност аудитивног опажања. Аутор је објављених чланака из области музичке педагогије (историја српске музичке педагогије, методика наставе музичке писмености, методички приступи раду на развоју слуха, музикалности и разумевања музичке садржине); монографије Милоје Милојевић у свету музичке педагогије (2015); актуелне уџбеничке и приручничке литературе за наставу солфеђа у средњим музичким школама (З. Васиљевић, И. Дробни, Г. Каран) и факултетима музичке уметности (Гордана Каран, Горан Маринковић, 2002, 2005); коаутор је приручника за наставни предмет Тембровска одређеност аудитивног опажања (Гордана Каран, Сандра Дабић, 2009), као и Антологије српске музике за дечји и женски хор композитора друге половине 19. и прве половине 20. века у три дела (Гордана Каран, Драгана В. Јовановић, 2014, 2015, 2016).

Објављено
2022-07-07