Нови звук и наслућивање непредочиве стварности – Sequenza III Лучаја Берија

  • Валентина Радоман Универзитет у Новом Саду, Академија уметности, Катедра за музикологију и етномузикологију
##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.5937/newso2158053R
Кључне речи: Лучано Берио, авангарда, певање, глас, означитељ, тело, душа, стварност, психоаналитичка теорија

Сажетак

У овом раду је реч о томе како је композитор Лучано Берио (Luciano Berio) композицијом Sequenza III per voce femminile (1965/66) успео да, попут појединих авангардних сликара, нарочитим третманом уметничког – у овом случају музичког и вербалног – материјала, интуитивно крене у потрагу за оним што је стварност иза стварности. То је потрага за оним што слушаоцима, услед комплексног психолошког механизма људског организма, није предочиво, што је дубоко прекривено идеологијама, говорним језиком, уверењима, осећањима и слично, а што је, на пример, сликар Пит Мондријан (P. Mondrian) називао ‘узвишеном стварношћу’. У раду су коришћени натурализовани елементи психоаналитичке теорије, тако да је термин ‘стварност иза стварности’ или ‘узвишена стварност’, такође доведен у везу са психоаналитичким, Лакановим (J. Lacan) термином ‘Реалност’. Циљ је да се у раду покаже како уметношћу, у овом случају музичком уметношћу и то једним посебним музичким примером, могу да се досегну резултати до којих су покушали да допру и истраживачи из других дисциплина, уметничких или научних.   

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Валентина Радоман стекла је звање дипломираног музиколога 1995. године на Катедри за музикологију Факултета музичке уметности у Београду.  На истој катедри стекла је титулу магистра наука 2006. године. Као стипендиста Републичког фонда за младе таленте-истраживаче Министарства науке била је ангажована у настави на истој катедри у периоду од 1995. до 2000. године, а потом  је постала асистент проф. др Мирјане Веселиновић-Хофман на Катедри за музикологију и етномузикологију Академије уметности у Новом Саду. На Академији уметности Универзитета у Новом Саду, где је запослена као доцент, 2016. године стекла је титулу доктора наука. Валентина Радоман је ауторка две књиге (Музички импресионизам, 2018; Музика Политика Ужитак, 2018) , бројних студија и стручих приказа објављених у домаћим и међународним часописима, тематским зборницима са међународних научних скупова и у монографијама од међународног значаја

Објављено
2021-12-31