Асоцијативни тоналитет и терцни тонално-хармонски односи у интерпретацији текстуалних и драмских значења у опери Електра Рихарда Штрауса
Сажетак
Предмет истраживања у овом раду је специфично испољавање асоцијативног тоналитета и терцних тоналних и акордских односа у Штраусовој опери Електра. Потекао из аналитичког дискурса више аутора, посвећеног опери и музичкој драми, асоцијативни тоналитет представља драмско-тоналну категорију у оквиру које је одређени тоналитет доследно повезан са специфичним драмским елементом, као што је лик, колективитет, догађај, осећање и друго. Уз снажно присуство асоцијативних тоналитета везаних за драмске ликове, оперу Електра изразито карактеришу и хроматско, односно привидно терцно сродство између акорада и тоналитета. За хармонски језик опере је значајно да ове две врсте односа које се формирају између тоналитета, у одређеним моментима постају важније од испољавања појединачног тоналитета. Полазну претпоставку представљају нова достигнућа на подручју херменеутичке музичке анализе, у оквиру којих је могуће говорити и о интерпретативној анализи хармоније као интерпретације једног музичко-сценског дела. Рад има за циљ да испита начине на које асоцијативни тоналитет, с једне, и два вида терцних релација између тоналитета и акорада, с друге стране, функционишу као инстанце интерпретације, што би обезбедило продубљено или потпуно ново разумевање елемената драмске структуре.
Сва права задржана (c) 2021 Интернационални часопис за музику Нови звук
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.