Асоцијативни тоналитет и терцни тонално-хармонски односи у интерпретацији текстуалних и драмских значења у опери Електра Рихарда Штрауса
Сажетак
Предмет истраживања у овом раду је специфично испољавање асоцијативног тоналитета и терцних тоналних и акордских односа у Штраусовој опери Електра. Потекао из аналитичког дискурса више аутора, посвећеног опери и музичкој драми, асоцијативни тоналитет представља драмско-тоналну категорију у оквиру које је одређени тоналитет доследно повезан са специфичним драмским елементом, као што је лик, колективитет, догађај, осећање и друго. Уз снажно присуство асоцијативних тоналитета везаних за драмске ликове, оперу Електра изразито карактеришу и хроматско, односно привидно терцно сродство између акорада и тоналитета. За хармонски језик опере је значајно да ове две врсте односа које се формирају између тоналитета, у одређеним моментима постају важније од испољавања појединачног тоналитета. Полазну претпоставку представљају нова достигнућа на подручју херменеутичке музичке анализе, у оквиру којих је могуће говорити и о интерпретативној анализи хармоније као интерпретације једног музичко-сценског дела. Рад има за циљ да испита начине на које асоцијативни тоналитет, с једне, и два вида терцних релација између тоналитета и акорада, с друге стране, функционишу као инстанце интерпретације, што би обезбедило продубљено или потпуно ново разумевање елемената драмске структуре.
Сва права задржана (c) 2021 Интернационални часопис за музику Нови звук
Овај рад је под Creative Commons Aуторство-Nекомерцијално-Без прераде 4.0 Интернационална лиценца.