Асоцијативни тоналитет и терцни тонално-хармонски односи у интерпретацији текстуалних и драмских значења у опери Електра Рихарда Штрауса

  • Марко Алексић Универзитет уметности у Београду, Факултет музичке уметности, Катедра за музичку теорију
##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.5937/newso2158073A
Кључне речи: хармонија, асоцијативни тоналитет, интерпретативна анализа, Штраус, Електра, хроматска и привидна терцна сродност

Сажетак

Предмет истраживања у овом раду је специфично испољавање асоцијативног тоналитета и терцних тоналних и акордских односа у Штраусовој опери Електра. Потекао из аналитичког дискурса више аутора, посвећеног опери и музичкој драми, асоцијативни тоналитет представља драмско-тоналну категорију у оквиру које је одређени тоналитет доследно повезан са специфичним драмским елементом, као што је лик, колективитет, догађај, осећање и друго. Уз снажно присуство асоцијативних тоналитета везаних за драмске ликове, оперу Електра изразито карактеришу и хроматско, односно привидно терцно сродство између акорада и тоналитета. За хармонски језик опере је значајно да ове две врсте односа које се формирају између тоналитета, у одређеним моментима постају важније од испољавања појединачног тоналитета. Полазну претпоставку представљају нова достигнућа на подручју херменеутичке музичке анализе, у оквиру којих је могуће говорити и о интерпретативној анализи хармоније као интерпретације једног музичко-сценског дела. Рад има за циљ да испита начине на које асоцијативни тоналитет, с једне, и два вида терцних релација између тоналитета и акорада, с друге стране, функционишу као инстанце интерпретације, што би обезбедило продубљено или потпуно ново разумевање елемената драмске структуре.

##submission.authorBiography##

##submission.authorWithAffiliation##

Дипломирао је и магистрирао на Факултету музичке уметности у Београду, на коме је био запослен као асистент, а данас као наставник стручног предмета. Године 2021. одбранио је докторску дисертацију Улога хармоније у формирању мреже интерпретативних односа у немачкој опери и симфонијском лиду друге половине деветнаестог и почетка двадесетог века. Област професионалног интересовања је музичка теорија, посебно област хармоније са хармонском анализом. Почев од основних студија, објављује научне радове и учествује на научним скуповима у земљи и иностранству из области музичке теорије и анализе, музикологије и музичке педагогије. Носилац је више признања, награда и студентских стипендија.

Објављено
2021-12-31