Напори музичких удружења Социјалистичке Југославије у афирмисању (савремене) уметничке музике међу децом и омладином

  • Ивана Весић Виши научни сарадник, Музиколошки институт САНУ, Београд
  • Милош Маринковић Научни сарадник, Музиколошки институт САНУ, Београд
##plugins.pubIds.doi.readerDisplayName##: https://doi.org/10.5937/newso2464101V
Кључне речи: социјалистичка Југославија, естетско образовање деце и омладине, (савремена) уметничка музика, масовне организације, музичка удружења, Музичка омладина Југославије

Сажетак

Након завршетка Другог светског рата бројне масовне организације повезане са Комунистичком партијом Југославије започеле су крупан пројекат културне и образовне еманципације југословенског становништва. Новооснована републичка, а касније и савезна удружења композитора, музичких уметника, извођача и музичких педагога, такође су допринеле овом процесу. У раду ће бити детаљно размотрене специфичне активности масовних организација и музичких удружења усмерене на развијање музичког укуса деце и омладине и унапређење њиховог знања о историји музике. Посебан фокус биће на различитим иновативним иницијативама југословенске организације Музичке омладине (Jeunesses musicales, осн. 1954. године), спроведених од средине 50-их до средине 70-их година. Циљ овог истраживања јесте да се пружи преглед различитих приступа популаризацији уметничке музике међу младим Југословенима после Другог светског рата, те да се критички процене резултати таквих настојања.

Биографије аутора

##submission.authorWithAffiliation##

Ивана Весић дипломирала је на Катедри за музикологију Факултета музичке уметности Универзитета уметности у Београду (2007), а похађала је  и завршила мастер и докторске студије на Одељењу за социологију Филозофског факултета Универзитета у Београду (2016). Од 2011. запослена је у Музиколошком институту САНУ. Тренутно је у звању вишег научног сарадника. Њена истраживачка интересовања тичу се социоисторијских димензија уметничких и популарних музичких пракси у Србији и Југославији од половине XIX века до почетка XXI века с акцентом на разматрањима културне политике, културне потрошње, популарне музике и културе, као и  музике и идеологије. Објавила је бројне научне радове у националним и међународним часописима и зборницима, као и две књиге (једну у коауторству). У својству коуредника и уредника приредила је три тематска зборника. Била је члан пројектних тимова неколико националних и међународних научних пројеката, те пројеката дигитализације.

##submission.authorWithAffiliation##

Милош Маринковић је музиколог који је тренутно у звању научног сарадника у Музиколошком институту САНУ (Београд). Завршио је основне, мастер и докторске студије из музикологије на Факултету музичке уметности Универзитета уметности у Београду где је одбранио докторску тезу под називом Југословенски фестивали савремене музике утемељени током шездесетих година двадесетог века: уодношавања уметничких, друштвених и политичких платформи (2023). Био је стипендиста ЦЕЕПУС програма који је обухватио истраживачки боравак на Универзитету у Љубљани. Учествовао је на националном пројекту Музиколошког института САНУ, Идентитети српске музике од локалних до глобалних оквира: традиције, промене, изазови а тренутно је ангажован на националном научном пројекту Applied Musicology and Ethnomusicology in Serbia: Making a Difference in Contemporary Society – APPMES (Фонд за науку Републике Србије). Његова истраживања усмерена су на питања развоја музичке културе након 1945. године, културне политике социјалистичке Југославије, те на музичке фестивале у социјалистичком и постсоцијалистичком периоду.   

Објављено
2025-01-18